Hulpmiddelen voor CDHO's
Binnen het programma Dieren in Rampen worden verschillende hulpmiddelen en documenten ontwikkeld voor de coördinerende dierenhulporganisaties (CDHO’s) in de veiligheidsregio. Ze zijn hieronder te vinden per crisisproces:
1. Melding en Alarmering
2. Op- en afschaling
3. Leiding en coördinatie
4. Informatie en communicatie
Een CDHO moet aan verschillende basiseisen voldoen. Deze zijn beschreven in het document: criteria voor de crisisorganisatie van een CDHO. Om alle procedures binnen de crisisorganisatie goed vast te leggen is een model crisisplan beschikbaar.
Alle losse documenten zijn samengevoegd in een Handboek crisisteam CDHO. Hierin zijn ook nieuwe onderwerpen te vinden, waaronder:
- Zorgen voor een goed team
- Mobilisatie van het crisisteam
- Welke dierenhulp bieden crisisteams
- Samenwerking met de crisisbeheersing
Melding en Alarmering
Uitvraagprotocol
Wanneer er een melding vanuit de overheid komt is het goed om door te vragen wat er aan de hand is, wat er nodig is en wie om de inzet vraagt. Zo weet de dierenambulance bijvoorbeeld of het crisisteam moet worden ingeschakeld en hoe de inzet geregistreerd moet worden. Hiervoor hebben we het SDIR uitvraagprotocol ontwikkeld met belangrijke vragen om te bepalen welke inzet nodig is.
Proces van melding & alarmering
Wie kan eigenlijk een CDHO oproepen? Wat zijn de inzetcriteria daarvoor en welke stappen worden er gezet door de veiligheidsregio? Hiervoor is het document: Melding & alarmering en inzetcriteria CDHO geschreven met een model en uitleg hoe dit kan werken.
Op -en afschaling
Voor dierenhulp bij rampen en crises is een eigen opschalingsmodel ontwikkeld. Belangrijkste criterium voor opschaling is hoeveel dierenhulp nodig is. Er wordt eerst binnen een CDHO opgeschaald en daarna naar andere organisaties in de eigen regio. Wanneer er nog meer ondersteuning nodig is wordt de inzet bovenregionaal. Vanaf dat moment gaat Stichting Dieren in Rampen ook ondersteunen. Meer informatie is te vinden in het document: Op-en afschaling dierenhulp bij rampen en crises.
Leiding en coördinatie
Opzetten crisisteam
Een CDHO zet een crisisteam op om te worden ingezet bij rampen en crises. De leden volgen landelijke trainingen en er wordt regelmatig met het team geoefend. Er zijn twee coördinerende functies in het team en mensen die helpen in het veld en op kantoor. In het organogram staan de belangrijkste functies. In het document: Opzetten van een crisisteam bij een CDHO wordt dit verder uitgelegd. Voor alle functies komen er taakkaarten.
OTO (opleiden, trainen, oefenen)
Leden van crisisteams volgen landelijke trainingen. Meer informatie hierover is te vinden in het document over OTO. Ook is er een aparte pagina over trainingen.
Het is belangrijk om minimaal één keer per jaar met het eigen crisisteam te oefenen. Hiervoor zijn voorbeeldscenario’s beschikbaar.
Processchema inzet CriCo en CODA
Voor de taken van CODA en CriCo-DA is met Good Work een processchema ontwikkeld:
Informatie en communicatie
CDHO’s kunnen in hun eigen regio helpen met risico-communicatie. De informatie op de pagina red je dier bij een ramp is hiervoor te gebruiken. Voor informatiemanagement zijn hulpmiddelen in de maak. Deze zullen hier worden gedeeld.